Intervjui i radionice projektnih partnera HUMANITA (pilot područja) s ključnim dionicima – novi uvidi o interakcijama i utjecajima turizma na zaštićena područja

Podaci zabilježeni barem u posljednjem desetljeću, osim u godinama pogođenim pandemijom COVID-19, pokazuju nagli porast turističkih tokova unutar područja prirode, uključujući parkove i zaštićena područja. Dokaz je to sve većeg interesa za outdoor turizmom i za većim kontaktom s prirodom. Fenomen je to koji je pandemija svakako potaknula, kao i prepoznavanje dobrobiti koje se mogu dobiti od provođenja vremena i prakticiranja aktivnosti na otvorenom. U tome se svi slažu, kao i u potrebi da se turističkom sektoru potrebno posvetiti na način da bude koristan, kako razvoju lokalnih gospodarstava, tako i turistima i njihovom zadovoljstvu, ali i okolišu.

U razdoblju od siječnja do ožujka 2024. godine, projektni partneri (pilot područja) organizirali su niz intervjua i radionica s ključnim dionicima i stručnjacima, s ciljem pružanja dubljeg uvida i raznolikih perspektiva na temu interakcija i utjecaja turizma u zaštićenim područjima.

Konkretno, prikupljena dokumentacija i dobiveni rezultati imaju za cilj podržati partnere i pilot područja s ciljem:

  • Sticanja dubljeg razumijevanja načina na koji turisti uključeni u razne aktivnosti unutar zaštićenih područja i pilot područja stupaju u interakciju s prirodom i lokalnim okolišem
  • Prikupljanje uvida i kritika različitih dionika i stručnjaka u vezi s ovim pitanjem na određenim pilot područjima
  • Utvrđivanja kako su ti problemi povezani s različitim dionicima, pristupaju li oni i kako tim interakcijama
  • Identificiranja načina na koji bi se mogli bolje angažirati i surađivati ​​s projektnim partnerima tijekom projekta
  • Identificiranja njihovih očekivanja
  • Promicanje razumijevanje značaja „zaštićenih područja kojima se kolektivno upravlja“.

Provedeni intervjui i aktivnosti na radionicama pokazuju svijest mreže dionika i tijela za upravljanje prirodnim područjima o potrebi jačanja međusobnih suradnji, kombiniranja energije, mreža i stručnosti kako bi se interveniralo s novim projektima ili izvršile prilagodbe gdje je to potrebno. Javnost je nedvojbeno drugi ključni element o kojem ovisi održivost budućih turističkih scenarija, odnosno ljudi kojima se moraju prikazati odgovarajuće informacije i inicijative za podizanje svijesti na različitim razinama.

Svi ispitanici pokazali su posebno zanimanje za aktivnosti i ciljeve projekta HUMANITA, izražavajući želju da budu u tijeku i u kontaktu s projektnim partnerima. Aktivnosti provedene u cilju postizanja ovog rezultata pokazale su se posebno relevantnim i učinkovitim u jačanju odnosa i znanja sa strateškim akterima u pilot područjima, čija je uloga nedvojbeno ključna za postizanje ciljeva postavljenih od strane institucija i onih očekivanih projektom.